PRZEDSZKOLE MIEJSKIE Nr 1 w Kole

ul. Piaski 15

62-600 Koło

tel. (63) 27 20 200

przedszkole1kolo@wp.pl

innowacja pedagogiczna- ,,Bezpiecznie w przedszkolu, domu i na ulicy"

innowacja pedagogiczna- ,,Bezpiecznie w przedszkolu, domu i na ulicy"

INNOWACJA  PEDAGOGICZNA

- programowo - organizacyjna

,,BEZPIECZNIE W PRZEDSZKOLU, W DOMU I NA ULICY"

Wprowadzając innowację mamy nadzieję poszerzyć wiedzę i zwiększyć świadomość na  temat bezpieczeństwa oraz opracować schematy postępowania w sytuacjach trudnych, niecodziennych. 

Myślą przewodnią tej innowacji jest dbałość o zapewnienie pełnego rozwoju umiejętności społecznych i poczucia wartości każdego dziecka, jak również podniesienia wśród rodziców świadomości znaczenia edukacji przedszkolnej.

Proponowany cykl zajęć wychowawczych promujących bezpieczne zachowania skierowany jest do przedszkolaków i rodziców, a przeznaczony do realizacji  we wszystkich grupach wiekowych (3-6-latki). 

Program ma charakter otwarty - jego treści mogą być rozszerzane w zależności od zainteresowań dzieci.

 Zawiera on hasła dotyczące:

  • Rozumienia niebezpieczeństw związanych z nieprawidłowym zachowaniem się w domu, przedszkolu, na ulicy.
  • Przestrzegania przepisów ruchu drogowego
  • Rozumienia niebezpieczeństw wynikających z nieprawidłowego zachowania się -uświadamiania dzieciom, czym grozi zabawa zapałkami, opakowaniami szklanymi, ostrymi przedmiotami;
  • Zachowania bezpieczeństwa w kontakcie z urządzeniami elektrycznymi i mechanicznymi, nieznanymi przedmiotami czy substancjami;
  • Uświadomienia dzieciom zagrożeń i kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu na podstawie literatury, ilustracji i innych środków
  • Odwołania się do doświadczeń dzieci, analizowanie niektórych sytuacji zagrażających bezpieczeństwu (wykorzystanie makiety, zabawek)

     CEL OGÓLNY INNOWACJI:

    Podniesienie poziomu wiedzy dzieci w wieku przedszkolnym na temat bezpieczeństwa i wdrożenie ich do stosowania zasad bezpieczeństwa poprzez ukazywanie przyczyn powstawania sytuacji niebezpiecznych. oraz kształtowanie właściwych postaw w obliczu zagrożenia.   

 

CELE SZCZEGÓŁOWE  :

 

  • Uwrażliwienie dzieci na potrzebę zachowania bezpieczeństwa w sali, ogrodzie przedszkolnym, na spacerach i wycieczkach;
  • Zapoznanie w procesie wychowania i nauczania z sytuacjami zagrażającymi bezpieczeństwu zdrowia i życia oraz sposobami przeciwdziałania tym niebezpieczeństwom;
  • Ochronę  zdrowia i życia poprzez szeroko pojętą profilaktykę:
  • Naukę unikania zagrożeń.

ZADANIA

  • Nabywanie umiejętności bezpiecznego poruszania się na terenie przedszkola i ogrodu przedszkolnego;
  • Nabywanie umiejętności poruszania się po drogach publicznych;
  • Wyuczenie postawy ograniczonego zaufania wobec " obcych" osób;
  • Ukazywanie dzieciom niebezpiecznych dla ich życia i zdrowia, sytuacji;
  • Uwrażliwienie dzieci na potrzebę ochrony życia i zdrowia własnego i kolegów;
  • Stworzenie okazji do poznania przez dzieci własnych reakcji w różnych sytuacjach (dostrzeganie różnorodnych stanów emocjonalnych i ich uwarunkowań, rozumienie powagi sytuacji, identyfikowanie się z wzorcem zachowania ogólnie przyjętym);
  • Ukazywanie sposobów rozwiązywania problemów w sytuacjach niebezpiecznych i wyuczenie postawy ich sygnalizowania;
  • Prowokowanie do wypowiedzi na tematy dotyczące niebezpiecznych zabaw - kreowanie myślenia przyczynowo- skutkowego, uzasadnienie własnych sądów;
  • Dostarczanie wzorców zachowań i postępowania, jak zadbać i zachować bezpieczeństwo własne i innych;
  • W procesie wychowania wspieranie rodziców w działaniach na rzecz ochrony zdrowia i życia ich dzieci.

 PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓW

Metody czynne:

- zajęcia praktyczne – wykonywanie przez dzieci różnych zadań o charakterze praktycznym, powtarzanie wiedzy z danego zakresu

- zadań stawianych dzieciom - zabawy badawcze, doświadczenia, eksperymenty

- metody problemowe - gry dydaktyczne ,burza mózgów,

- spacery i wycieczki,

- kierowanie działalnością dziecka poprzez inspirowanie, zachętę dziecka, podsunięcie pomysłu do samodzielnych działań

- samodzielne doświadczenia poprzez spontaniczną działalność dziecka

- metody ekspresyjne – poprzez konkursy plastyczne, zabawy dramowe, udział w przedstawieniu teatralnym.

Metody percepcyjne:

- obserwacja

-  pokaz

- podanie przykładu, wzoru postępowania

- filmy edukacyjne

Metody słowne:

- pogadanki i prelekcje,

- opis,

- bajki i opowiadanie,

- objaśnienia

 - instrukcje

Formy:

Praca indywidualna

W małych zespołach

Praca z całą grupą

DATA I MIEJSCE INNOWACJI:

Wdrażanie innowacji planowane jest od 1 październik 2014r. w Przedszkolu Miejskim nr1 w Kole, we wszystkich grupach wiekowych.

ŹRÓDŁA FINANSOWANIA INNOWACJI:

Innowacja będzie finansowana z własnych środków placówki.

 

REALIZACJA PROGRAMU

  • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spacerów i wycieczek po najbliższej okolicy
  •  wskazywanie miejsc bezpiecznej zabawy
  • wdrażanie do korzystania z zabawek w sposób bezpieczny, zgodny z ich przeznaczeniem 
  • bezwzględne przestrzeganie nakazu nie oddalania się od grupy podczas pobytu poza budynkiem przedszkola (m.in.: wycieczki, spacery) 
  • poznanie Praw Dziecka (wszystkie grupy) i wspólne sformułowanie ,,Kodeksu przedszkolaka"
  • zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego i wdrażanie do ich przestrzegania
  • spotkanie z policjantem. Na  spotkaniu, policjanci w rozmowie z dziećmi  poruszyli  następujące zagadnienia: bezpieczeństwo na drodze, bezpieczeństwo zabaw na powietrzu, bezpieczeństwo zabaw zimą, ostrożność w kontaktach z nieznajomymi, dziecko samo w domu, zakaz oddalania się z domu, przedszkola, podwórka z osobą nieznajomą, informowanie dorosłych opiekunów o sytuacjach niepokojących dziecko i sytuacjach zagrożenia, wzywanie pomocy, numery alarmowe.
NA GÓRĘ