innowacja pedagogiczna- ,,Bezpiecznie w przedszkolu, domu i na ulicy"
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
- programowo - organizacyjna
,,BEZPIECZNIE W PRZEDSZKOLU, W DOMU I NA ULICY"
Wprowadzając innowację mamy nadzieję poszerzyć wiedzę i zwiększyć świadomość na temat bezpieczeństwa oraz opracować schematy postępowania w sytuacjach trudnych, niecodziennych.
Myślą przewodnią tej innowacji jest dbałość o zapewnienie pełnego rozwoju umiejętności społecznych i poczucia wartości każdego dziecka, jak również podniesienia wśród rodziców świadomości znaczenia edukacji przedszkolnej.
Proponowany cykl zajęć wychowawczych promujących bezpieczne zachowania skierowany jest do przedszkolaków i rodziców, a przeznaczony do realizacji we wszystkich grupach wiekowych (3-6-latki).
Program ma charakter otwarty - jego treści mogą być rozszerzane w zależności od zainteresowań dzieci.
Zawiera on hasła dotyczące:
- Rozumienia niebezpieczeństw związanych z nieprawidłowym zachowaniem się w domu, przedszkolu, na ulicy.
- Przestrzegania przepisów ruchu drogowego
- Rozumienia niebezpieczeństw wynikających z nieprawidłowego zachowania się -uświadamiania dzieciom, czym grozi zabawa zapałkami, opakowaniami szklanymi, ostrymi przedmiotami;
- Zachowania bezpieczeństwa w kontakcie z urządzeniami elektrycznymi i mechanicznymi, nieznanymi przedmiotami czy substancjami;
- Uświadomienia dzieciom zagrożeń i kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu na podstawie literatury, ilustracji i innych środków
- Odwołania się do doświadczeń dzieci, analizowanie niektórych sytuacji zagrażających bezpieczeństwu (wykorzystanie makiety, zabawek)
CEL OGÓLNY INNOWACJI:
Podniesienie poziomu wiedzy dzieci w wieku przedszkolnym na temat bezpieczeństwa i wdrożenie ich do stosowania zasad bezpieczeństwa poprzez ukazywanie przyczyn powstawania sytuacji niebezpiecznych. oraz kształtowanie właściwych postaw w obliczu zagrożenia.
CELE SZCZEGÓŁOWE :
- Uwrażliwienie dzieci na potrzebę zachowania bezpieczeństwa w sali, ogrodzie przedszkolnym, na spacerach i wycieczkach;
- Zapoznanie w procesie wychowania i nauczania z sytuacjami zagrażającymi bezpieczeństwu zdrowia i życia oraz sposobami przeciwdziałania tym niebezpieczeństwom;
- Ochronę zdrowia i życia poprzez szeroko pojętą profilaktykę:
- Naukę unikania zagrożeń.
ZADANIA
- Nabywanie umiejętności bezpiecznego poruszania się na terenie przedszkola i ogrodu przedszkolnego;
- Nabywanie umiejętności poruszania się po drogach publicznych;
- Wyuczenie postawy ograniczonego zaufania wobec " obcych" osób;
- Ukazywanie dzieciom niebezpiecznych dla ich życia i zdrowia, sytuacji;
- Uwrażliwienie dzieci na potrzebę ochrony życia i zdrowia własnego i kolegów;
- Stworzenie okazji do poznania przez dzieci własnych reakcji w różnych sytuacjach (dostrzeganie różnorodnych stanów emocjonalnych i ich uwarunkowań, rozumienie powagi sytuacji, identyfikowanie się z wzorcem zachowania ogólnie przyjętym);
- Ukazywanie sposobów rozwiązywania problemów w sytuacjach niebezpiecznych i wyuczenie postawy ich sygnalizowania;
- Prowokowanie do wypowiedzi na tematy dotyczące niebezpiecznych zabaw - kreowanie myślenia przyczynowo- skutkowego, uzasadnienie własnych sądów;
- Dostarczanie wzorców zachowań i postępowania, jak zadbać i zachować bezpieczeństwo własne i innych;
- W procesie wychowania wspieranie rodziców w działaniach na rzecz ochrony zdrowia i życia ich dzieci.
PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓW
Metody czynne:
- zajęcia praktyczne – wykonywanie przez dzieci różnych zadań o charakterze praktycznym, powtarzanie wiedzy z danego zakresu
- zadań stawianych dzieciom - zabawy badawcze, doświadczenia, eksperymenty
- metody problemowe - gry dydaktyczne ,burza mózgów,
- spacery i wycieczki,
- kierowanie działalnością dziecka poprzez inspirowanie, zachętę dziecka, podsunięcie pomysłu do samodzielnych działań
- samodzielne doświadczenia poprzez spontaniczną działalność dziecka
- metody ekspresyjne – poprzez konkursy plastyczne, zabawy dramowe, udział w przedstawieniu teatralnym.
Metody percepcyjne:
- obserwacja
- pokaz
- podanie przykładu, wzoru postępowania
- filmy edukacyjne
Metody słowne:
- pogadanki i prelekcje,
- opis,
- bajki i opowiadanie,
- objaśnienia
- instrukcje
Formy:
Praca indywidualna
W małych zespołach
Praca z całą grupą
DATA I MIEJSCE INNOWACJI:
Wdrażanie innowacji planowane jest od 1 październik 2014r. w Przedszkolu Miejskim nr1 w Kole, we wszystkich grupach wiekowych.
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA INNOWACJI:
Innowacja będzie finansowana z własnych środków placówki.
REALIZACJA PROGRAMU
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spacerów i wycieczek po najbliższej okolicy
- wskazywanie miejsc bezpiecznej zabawy
- wdrażanie do korzystania z zabawek w sposób bezpieczny, zgodny z ich przeznaczeniem
- bezwzględne przestrzeganie nakazu nie oddalania się od grupy podczas pobytu poza budynkiem przedszkola (m.in.: wycieczki, spacery)
- poznanie Praw Dziecka (wszystkie grupy) i wspólne sformułowanie ,,Kodeksu przedszkolaka"
- zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego i wdrażanie do ich przestrzegania
- spotkanie z policjantem. Na spotkaniu, policjanci w rozmowie z dziećmi poruszyli następujące zagadnienia: bezpieczeństwo na drodze, bezpieczeństwo zabaw na powietrzu, bezpieczeństwo zabaw zimą, ostrożność w kontaktach z nieznajomymi, dziecko samo w domu, zakaz oddalania się z domu, przedszkola, podwórka z osobą nieznajomą, informowanie dorosłych opiekunów o sytuacjach niepokojących dziecko i sytuacjach zagrożenia, wzywanie pomocy, numery alarmowe.