PRZEDSZKOLE MIEJSKIE Nr 1 w Kole

ul. Piaski 15

62-600 Koło

tel. (63) 27 20 200

przedszkole1kolo@wp.pl

innowacja pedagogiczna - ,,Koło - moje miasto, wczoraj i dziś"

innowacja pedagogiczna - ,,Koło - moje miasto, wczoraj i dziś"

 

Koło – moje miasto

„wczoraj i dziś”

autorka:   mgr Grażyna Szczyżańska

Opis zasad innowacji

Tytuł innowacji:  Koło – moje miasto, „wczoraj i dziś”.

Data realizacji innowacji:  1 października 2015 do 17 czerwca 2016 r.

Miejsce realizacji:  Przedszkole Miejskie nr 1 w Kole, ul. Piaski 15.

Źródła finansowania innowacji:   Środki własne przedszkola

 Realizatorzy innowacji:

  • Dzieci z grup: VIII (6-latki) i VII (5-latki)
  • mgr Grażyna Szczyżańska
  • mgr inż. Wioletta Pospiech
  • mgr Jolanta Przybylska-Michoń
  • Iwona Brzezińska
  • Nikoletta Włodarczyk
  • rodzice dzieci z powyższych grup
  • podmioty zewnętrzne, współpracujące przy realizacji innowacji.

Rodzaj innowacji:  programowo – organizacyjna

 Sposób dokumentowania:  zapisy w dzienniku, arkusze realizacji innowacji, fotografie

1.    Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji:   W związku z faktem, że Przedszkole Miejskie nr 1 w Kole, od 1 września 2015 r., zostało przeniesione do nowo wybudowanego obiektu, w takiej części miasta, gdzie dotychczas nie funkcjonowało żadne przedszkole, zaistniała konieczność podjęcia działań, które pomogłyby przedszkolu zaistnieć w nowym środowisku lokalnym i umożliwiło zgromadzenie wokół przedszkola przyjaciół wywodzących się z kręgu rodzinnego dzieci zapisanych do naszego przedszkola.  Ponieważ kształtowanie u dzieci w wieku przedszkolnym, poczucia przynależności społecznej, nie należy do łatwych zadań przedszkola, zainicjowałam i opracowałam innowację mającą na celu modelowanie zarówno u dzieci, jaki i ich rodziców oraz innych członków społeczności lokalnej, zachowań prospołecznych, integracyjnych i wspierających współodczuwanie więzi z Kołem – małą ojczyzną, a dzięki temu, nawiązywanie przyjaznych pozytywnych relacji międzyludzkich. Ojczyzna dla dziecka, to pojęcie abstrakcyjne, podobnie jak patriotyzm, czy naród. Wyniki działań przedszkolaków w zakresie wychowania patriotycznego, są trudne do zmierzenia. Można jednak uwrażliwiać dzieci na kraj ojczysty i jego mieszkańców. Z tego właśnie powodu, proponuję poszerzenie oferty edukacyjnej Przedszkola Miejskiego nr 1 w Kole, wzbogacenie oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych o zakres działań wymieniony poniżej. Kształtowanie małego Polaka powinno odbywać się stopniowo, zgodnie z zasadą metodyki, nakazującą poznawanie rzeczywistości „od tego, co bliskie dziecku, do tego, co dalekie”. Ojczyzną dla małego dziecka jest najpierw rodzina, podwórko, przedszkole, potem najbliższa okolica, a następnie miasto i kraj. Ponieważ prezentowana innowacja przeznaczona jest dla dzieci 5 i 6-letnich, zakłada wzbogacenie i rozszerzenie działań przedszkola w zakresie poznania naszej małej ojczyzny – naszego miasta. W trosce o podniesienie jakości pracy przedszkola, poszerzenie oferty edukacyjnej i wychowawczej oraz dostarczenie najmłodszemu pokoleniu mieszkańców naszego miasta, wiedzy na jego temat oraz budzenia przywiązania do ziemi rodzinnej, dostrzegam potrzebę  wdrożenie w roku szkolnym 2015/16 innowacji programowo-organizacyjnej zatytułowanej Koło – moje miasto „wczoraj i dziś”. Zaproponowane w innowacji działania pozostają w zgodzie z Podstawą programową wychowania przedszkolnego, realizowanymi w naszym przedszkolu programami wychowania przedszkolnego oraz Programem Wychowawczym Przedszkola nr 1 w Kole.

 2.    Zakres działań:

Wycieczki do zakładów pracy.

Wycieczki do instytucji kultury i użyteczności publicznej.

Współpraca z innymi placówkami oświatowymi.

Spotkania z przedstawicielami społeczności lokalnej – reprezentantami różnych zawodów i twórcami lokalnymi.

Uczestnictwo w życiu kulturalnym miasta

3.    Cele innowacji:

Cele ogólne:

Kształtowanie u dzieci postaw moralnych i patriotycznych oraz poczucia dumy narodowej.

Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej do Małej Ojczyzny.

 Kształtowanie zainteresowań dzieci wybranymi zabytkami i dziełami sztuki.

 Zainteresowanie dzieci malarstwem, rzeźbą i architekturą obiektów historycznych i współczesnych (także wnętrz).

 Promowanie znaczenia wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym.

 Inspirowanie rodziców do aktywnego włączania się w działania i życie naszej przedszkolnej rodziny.

Cele szczegółowe:

 Zainteresowanie dzieci baśniami i legendami związanymi z miastem rodzinnym; z jego herbem i hejnałem.

 Zapoznanie dzieci z niektórymi instytucjami znajdującymi się na terenie Koła.

 Zapoznanie dzieci z rolami społecznymi pełnionymi przez niektórych mieszkańców naszego miasta.

 Zdobycie wiedzy na temat własnego miasta, jego historii i rzeczywistości współczesnej.

 Kształtowanie więzi uczuciowej z rodzinnym miastem.

 Integracja społeczności lokalnej.

 Inicjowanie i inspirowanie współpracy z instytucjami i organizacjami lokalnymi.

 Promowanie edukacji przedszkolnej w środowisku.

 Nabywanie przez dzieci umiejętności kulturalnego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej.

 Wdrażanie dzieci do zachowań akceptowanych społecznie.

 Wspieranie twórczych działań  dzieci w różnych dziedzinach aktywności.

 Dostrzeganie zmian w najbliższym otoczeniu, będących wynikiem pracy człowieka.

 Wzbudzanie szacunku, dla ludzi pracujących dla dobra innych i niosących im pomoc.

 4.    Procedury osiągania celów:

a)    metody czynne:

spacery i wycieczki

metoda ćwiczeń (położenie nacisku na ćwiczenia praktyczne, utrwalające wiedzę i umiejętności)

metoda ćwiczeń stawianych dziecku (samodzielnego, aktywnego rozwiązywania problemów i zadań i odkrywania nowych faktów)

metoda kierowania własną działalnością dziecka (inspirowanie, zachęcanie i podsuwanie pomysłów do samodzielnych działań dziecka)

metoda samodzielnych doświadczeń dziecka (spontaniczna działalność dziecka, bez udziału nauczycielki)

b)    metody percepcyjne:

 obserwacja i pokaz (zjawisk, przedmiotów, czynności i obiektów)

przykłady (wzory postępowania, działania i zachowania w określonych sytuacjach)

c)     metody słowne:

 objaśnienia

instrukcje

opowiadania

pogadanki

rozmowy

zagadki

 5.    Formy pracy:

 a) indywidualna

b)  zespołowa

c)  grupowa

NA GÓRĘ