innowacja pedagogiczna - ,,Koło - moje miasto, wczoraj i dziś"
Koło – moje miasto
„wczoraj i dziś”
autorka: mgr Grażyna Szczyżańska
Opis zasad innowacji
Tytuł innowacji: Koło – moje miasto, „wczoraj i dziś”.
Data realizacji innowacji: 1 października 2015 do 17 czerwca 2016 r.
Miejsce realizacji: Przedszkole Miejskie nr 1 w Kole, ul. Piaski 15.
Źródła finansowania innowacji: Środki własne przedszkola
Realizatorzy innowacji:
- Dzieci z grup: VIII (6-latki) i VII (5-latki)
- mgr Grażyna Szczyżańska
- mgr inż. Wioletta Pospiech
- mgr Jolanta Przybylska-Michoń
- Iwona Brzezińska
- Nikoletta Włodarczyk
- rodzice dzieci z powyższych grup
- podmioty zewnętrzne, współpracujące przy realizacji innowacji.
Rodzaj innowacji: programowo – organizacyjna
Sposób dokumentowania: zapisy w dzienniku, arkusze realizacji innowacji, fotografie
1. Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji: W związku z faktem, że Przedszkole Miejskie nr 1 w Kole, od 1 września 2015 r., zostało przeniesione do nowo wybudowanego obiektu, w takiej części miasta, gdzie dotychczas nie funkcjonowało żadne przedszkole, zaistniała konieczność podjęcia działań, które pomogłyby przedszkolu zaistnieć w nowym środowisku lokalnym i umożliwiło zgromadzenie wokół przedszkola przyjaciół wywodzących się z kręgu rodzinnego dzieci zapisanych do naszego przedszkola. Ponieważ kształtowanie u dzieci w wieku przedszkolnym, poczucia przynależności społecznej, nie należy do łatwych zadań przedszkola, zainicjowałam i opracowałam innowację mającą na celu modelowanie zarówno u dzieci, jaki i ich rodziców oraz innych członków społeczności lokalnej, zachowań prospołecznych, integracyjnych i wspierających współodczuwanie więzi z Kołem – małą ojczyzną, a dzięki temu, nawiązywanie przyjaznych pozytywnych relacji międzyludzkich. Ojczyzna dla dziecka, to pojęcie abstrakcyjne, podobnie jak patriotyzm, czy naród. Wyniki działań przedszkolaków w zakresie wychowania patriotycznego, są trudne do zmierzenia. Można jednak uwrażliwiać dzieci na kraj ojczysty i jego mieszkańców. Z tego właśnie powodu, proponuję poszerzenie oferty edukacyjnej Przedszkola Miejskiego nr 1 w Kole, wzbogacenie oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych o zakres działań wymieniony poniżej. Kształtowanie małego Polaka powinno odbywać się stopniowo, zgodnie z zasadą metodyki, nakazującą poznawanie rzeczywistości „od tego, co bliskie dziecku, do tego, co dalekie”. Ojczyzną dla małego dziecka jest najpierw rodzina, podwórko, przedszkole, potem najbliższa okolica, a następnie miasto i kraj. Ponieważ prezentowana innowacja przeznaczona jest dla dzieci 5 i 6-letnich, zakłada wzbogacenie i rozszerzenie działań przedszkola w zakresie poznania naszej małej ojczyzny – naszego miasta. W trosce o podniesienie jakości pracy przedszkola, poszerzenie oferty edukacyjnej i wychowawczej oraz dostarczenie najmłodszemu pokoleniu mieszkańców naszego miasta, wiedzy na jego temat oraz budzenia przywiązania do ziemi rodzinnej, dostrzegam potrzebę wdrożenie w roku szkolnym 2015/16 innowacji programowo-organizacyjnej zatytułowanej Koło – moje miasto „wczoraj i dziś”. Zaproponowane w innowacji działania pozostają w zgodzie z Podstawą programową wychowania przedszkolnego, realizowanymi w naszym przedszkolu programami wychowania przedszkolnego oraz Programem Wychowawczym Przedszkola nr 1 w Kole.
2. Zakres działań:
Wycieczki do zakładów pracy.
Wycieczki do instytucji kultury i użyteczności publicznej.
Współpraca z innymi placówkami oświatowymi.
Spotkania z przedstawicielami społeczności lokalnej – reprezentantami różnych zawodów i twórcami lokalnymi.
Uczestnictwo w życiu kulturalnym miasta
3. Cele innowacji:
Cele ogólne:
Kształtowanie u dzieci postaw moralnych i patriotycznych oraz poczucia dumy narodowej.
Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej do Małej Ojczyzny.
Kształtowanie zainteresowań dzieci wybranymi zabytkami i dziełami sztuki.
Zainteresowanie dzieci malarstwem, rzeźbą i architekturą obiektów historycznych i współczesnych (także wnętrz).
Promowanie znaczenia wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym.
Inspirowanie rodziców do aktywnego włączania się w działania i życie naszej przedszkolnej rodziny.
Cele szczegółowe:
Zainteresowanie dzieci baśniami i legendami związanymi z miastem rodzinnym; z jego herbem i hejnałem.
Zapoznanie dzieci z niektórymi instytucjami znajdującymi się na terenie Koła.
Zapoznanie dzieci z rolami społecznymi pełnionymi przez niektórych mieszkańców naszego miasta.
Zdobycie wiedzy na temat własnego miasta, jego historii i rzeczywistości współczesnej.
Kształtowanie więzi uczuciowej z rodzinnym miastem.
Integracja społeczności lokalnej.
Inicjowanie i inspirowanie współpracy z instytucjami i organizacjami lokalnymi.
Promowanie edukacji przedszkolnej w środowisku.
Nabywanie przez dzieci umiejętności kulturalnego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej.
Wdrażanie dzieci do zachowań akceptowanych społecznie.
Wspieranie twórczych działań dzieci w różnych dziedzinach aktywności.
Dostrzeganie zmian w najbliższym otoczeniu, będących wynikiem pracy człowieka.
Wzbudzanie szacunku, dla ludzi pracujących dla dobra innych i niosących im pomoc.
4. Procedury osiągania celów:
a) metody czynne:
spacery i wycieczki
metoda ćwiczeń (położenie nacisku na ćwiczenia praktyczne, utrwalające wiedzę i umiejętności)
metoda ćwiczeń stawianych dziecku (samodzielnego, aktywnego rozwiązywania problemów i zadań i odkrywania nowych faktów)
metoda kierowania własną działalnością dziecka (inspirowanie, zachęcanie i podsuwanie pomysłów do samodzielnych działań dziecka)
metoda samodzielnych doświadczeń dziecka (spontaniczna działalność dziecka, bez udziału nauczycielki)
b) metody percepcyjne:
obserwacja i pokaz (zjawisk, przedmiotów, czynności i obiektów)
przykłady (wzory postępowania, działania i zachowania w określonych sytuacjach)
c) metody słowne:
objaśnienia
instrukcje
opowiadania
pogadanki
rozmowy
zagadki
5. Formy pracy:
a) indywidualna
b) zespołowa
c) grupowa