PRZEDSZKOLE MIEJSKIE Nr 1 w Kole

ul. Piaski 15

62-600 Koło

tel. (63) 27 20 200

przedszkole1kolo@wp.pl

Innowacja pedagogiczna ,,OGRÓD ZMYSŁÓW"

                          ,,Ogród zmysłów”-innowacja pedagogiczna

Realizacja:Anna Świętoń i Sylwia Czyżniak

Opis innowacji pedagogicznej  w Przedszkolu  Miejskim nr 1 w Kole

Wstęp

Inspiracją powstania innowacji jest chęć poszerzenia oferty edukacyjnej Publicznego Przedszkola nr 1 w Kole, podniesienie efektywności kształcenia i wychowania.

Naturalną cechą dziecka jest ciekawość, a także potrzeba działania, zadawania pytań, chęć poznawania otaczającego świata i dowiadywania się nowych, interesujących rzeczy. Realizacja tej innowacji zaspokoi te potrzeby oraz zachęci do myślenia, działania, porównywania, opowiadania, uruchomi wyobraźnię...

Ważnym krokiem w edukacji ekologicznej małych dzieci jest stworzenie im możliwości odczuwania radości z kontaktu z przyrodą. Jest to możliwe poprzez stały, regularny i bezpośredni kontakt ze środowiskiem przyrodniczym, a co za tym idzie poznanie świata poprzez wzrok, słuch, zapach, smak i dotyk. Promując zdrowy tryb życia w naszym przedszkolu powstanie ogródek kwiatowo-warzywny, w którym dzieci będą miały okazję uczestniczyć w pracach ogrodowych, obserwować, pielęgnować zdrową i ekologiczną żywność. Ponadto ogródek będzie miejscem zabaw badawczych, obserwacji roślin, ptaków, owadów i  zjawisk przyrodniczych. 

 

Typ innowacji: innowacja pedagogiczna

 

Ogród, który uczy. Ogród jest doskonałym rozwiązaniem wspomagającym prawidłowy rozwój dzieci. Przestrzenie tego typu są również narzędziem edukacyjnym. Poprzez zabawę daje dzieciom możliwość interakcji z przyrodą. Dzieci odkrywają i rozwijają na nowo swoje zmysły: smaku, dotyku, czy zapachu.

Ogród pięciu zmysłów. Głównym założeniem ogrodu sensorycznego jest uwzględnienie oddziaływania na wszystkie pięć zmysłów: węchu, wzroku, dotyku, słuchu i smaku. Doskonałym uzupełnieniem oddziaływania ogrodów sensorycznych jest umożliwienie dzieciom  samodzielnej pracy przy ich powstawaniu. Pozwala to na wdrożenie terapii manualnej i wyciszenie poprzez wysiłek fizyczny.   

                                                                                                                                                                                                                                                                                   Ogród może stymulować wzrok szeroką paletą barw. W tym celu sadzone są rośliny o wyróżniającej się kolorystyce kwiatów, liści, owoców. Wśród nich znajdują się również okazy nektarodajne, przyciągające motyle, pszczoły i inne owady. Aby jeszcze lepiej podkreślić mnogość wykorzystanych barw i faktur, dodawane są elementy małej architektury wykonane z kamieni, różnokolorowego drewna.

Aby dzieci mogły doświadczyć wrażeń słuchowych, w ogrodzie zamieszcza się wszystko, co wydaje dźwięki, np.: podwieszone butelki, dzwonki. Ciekawym pomysłem jest również wykorzystanie nawierzchni, wydających charakterystyczne odgłosy podczas chodzenia. Często instalowane są również budki lęgowe, karmniki, czy poidełka, dzięki którym  istnieje możliwość opiekowania się ptakami.

Zapachy pobudzają wyobraźnię i silnie wpływają na emocje, dlatego rośliny użyte w ogrodzie muszą być starannie dobrane. Niektóre rośliny uwalniają swe aromaty w sposób naturalny, inne uwalniane są  dopiero przez kruszenie płatków kwiatów lub liści. W ogrodzie stymulującym zapachami, wykorzystuje się zarówno kwiaty jak i zioła, łącząc je w niepowtarzalne kompozycje aromatyczne.

Kolejnym ze zmysłów jest smak. W ogrodach stosuje się najczęściej: warzywa, owoce i zioła; pomidorki koktajlowe, maliny, truskawki, poziomki, szpinak i różnego rodzaju sałaty. Są także rośliny o jadalnych kwiatach, np.: fiołki czy nasturcje. Wśród ziół najczęściej spotykane są różne odmiany mięty, bazylia, koper, kolendra i czosnek niedźwiedzi.

 

Miejsce realizacji: Przedszkole Publiczne nr 1 w Kole

Zasięg: Innowacją pedagogiczną objęci będą wszyscy wychowankowie przedszkola, rodzice, nauczyciele i inni pracownicy przedszkola.

Czas realizacji:    Działania innowacyjne prowadzone będą od kwietnia 2020 r. do czas nieokreślony

1. Cele główne:

 

  • Poznanie procesu uprawy, wzrostu i pielęgnacji warzyw, owoców, kwiatów, ziół itp.
  • Poznanie rodzajów roślinności oraz  ich  nazw (tabliczki z nazwami).
  • Wzbogacanie wiedzy na temat otaczającej przyrody za pomocą zmysłów.
  • Zapewnianie dzieciom możliwości obcowania z przyrodą w ciągu całego roku.
  • Stwarzanie warunków do podejmowania obserwacji   i  eksperymentowania
  • Angażowanie rodziców do  współpracy w zakresie urządzania i wzbogacania ogrodu.

 

2.Cele szczegółowe:
             Dziecko :

  • Rozpoznaje i nazywa okazy kwiatów, warzyw, owoców, ziół itp.
  • Potrafi przygotować miejsce uprawy.
  • Wie, co potrzebne jest roślinom do życia.
  • Wykorzystuje narzędzia ogrodnicze zgodnie z ich przeznaczeniem.
  • Pielęgnuje założone grządki; pieli, podlewa, rozsadza rośliny, porządkuje ogród.
  • Wie jak wykorzystać wyhodowane warzywa do wykonania kanapek, sałatek, surówek oraz  zdrowych napojów.
  • Pamięta o zachowaniu zasad higieny tj. mycia warzyw przez spożyciem.
  • Dostrzega piękno przyrody i zmiany w niej zachodzące w poszczególnych porach roku.
  • Zna etapy rozwoju roślin.
  • Prowadzi zabawy badawcze.
  • Wie, że ogród jest miejscem życia roślin, ptaków,  owadów i małych żyjątek.
  • Obserwuje i dokarmia ptaki.
  • Rozumienie potrzeby relaksu i odpoczynku w kontakcie z przyrodą.
  • Odczuwa radość z możliwości eksperymentowania i działania.
  • Poszukuje wiedzy o świecie.

 

 

 

 

3. Zasady innowacji i metody:

 

Dzieci najlepiej wzbogacają swoją wiedzę, doskonalą swoje umiejętności praktyczne w obcowaniu z otaczającym je światem przez obserwację i działanie.  Poprzez aktywne działanie poznają proces uprawy, wzrostu i pielęgnacji warzyw i ziół. W czasie prowadzenia innowacji będą wykorzystywane: 

                                                                                                                                                         Metody: słowne, oglądowe, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, problemowe, sytuacyjne, aktywizujące, zabawowo-twórcze, zadaniowe, zadań stawianych do wykonania.

4. Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa, zespołowa, zajęcia i warsztaty z rodzicami.

5. Warunki realizacji innowacji pedagogicznej

Innowacja pedagogiczna, metodyczna realizowana będzie w przedszkolu we wszystkich grupach wiekowych. W realizacji zadań biorą udział dzieci, nauczyciele, pracownicy przedszkola oraz rodzice. Innowacyjność pedagogiczna polegać będzie na obserwacji i działaniu w bezpośrednim kontakcie z przyrodą na terenie ogródka przedszkolnego  przez cały rok. Dzieci będą zakładać i pielęgnować ,,Ogród Zmysłów”. Ogród będzie również miejscem relaksu oraz  przeprowadzania obserwacji, doświadczeń i eksperymentów.

6. Procedury osiągnięcia celu

W procesie wychowania i nauczania dziecka ogromną rolę odgrywa podmiotowe traktowanie dziecka oraz wzajemne współdziałanie. Dzieciom należy stworzyć możliwość indywidualnego i zespołowego działania.

Warunkiem osiągnięcia założonych celów będzie:

-Właściwa organizacja zajęć.
-Aktywność dzieci w ogrodzie.
-Właściwa motywacja dzieci.


7.Działania związane z ogrodem:
-Zakup  krawężników, ziemi, włókniny, systemu nawadniającego, roślin, nasion itp.
-Przygotowanie terenu : demontaż nawierzchni zielonej, wyrównanie terenu oraz                

  zamontowanie krawężników, obrzeży.
-Założenie ogródka warzywnego i kwiatowego (nasypanie ziemi, sadzenie roślin, sianie

  nasion).

-Działania promocyjne: akcja dzielenia się roślinnością przez rodziców

-Wdrożenie innowacji wymaga dodatkowych nakładów finansowych, dlatego niezbędne jest 

  pozyskanie sponsorów.

 

 


8. Przewidywane efekty
   Dla dzieci:
- wzrost zainteresowania wiedzą przyrodniczą,
- zrozumienie potrzeby dbania o przyrodę i najbliższe środowisko,
- umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia obserwacji i prostych doświadczeń,
- umiejętność współpracy w grupie,
- rozwój twórczego myślenia i kreatywności,
- satysfakcja z odniesionych sukcesów,
- odpowiedzialność za pracę własną i grupy.

  Dla przedszkola:
- wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola
- uatrakcyjnienie zajęć dydaktyczno-wychowawczych
- budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola wśród dzieci i rodziców,  jako placówki      

  dbającej o twórczy rozwój swoich wychowanków
- podniesienie jakości pracy przedszkola


9. Ewaluacja innowacji

Ewaluacja  przeprowadzona zostanie na podstawie:

-systematycznej obserwacji dzieci i ich działań szczególnie podczas  zabaw, obserwacji  i 

 praktycznych  realizacji treści innowacji,

-rozmów z dziećmi,

-rozmów z rodzicami i ich opinii zebranej na podstawie ankiety.

 

Wyniki ewaluacji przedstawione zostaną Dyrektorowi przedszkola  do 15 czerwca.

 

 

 

 

NA GÓRĘ