PRZEDSZKOLE MIEJSKIE Nr 1 w Kole

ul. Piaski 15

62-600 Koło

tel. (63) 27 20 200

przedszkole1kolo@wp.pl

Gotowość do nauki w szkole

Gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole to składowa wielu umiejętności niezbędnych do prawidłowego, sprawnego i radosnego funkcjonowania w rzeczywistości szkolnej. Gotowość ta oznacza prawidłowy, wieloaspektowy rozwój dziecka w obszarach:

  • fizycznym
  • psychicznym
  • emocjonalnym
  • społeczny.

Właściwe przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole zależy od:

  • wieku dziecka
  • indywidualnego tempa rozwoju
  • aktywności rodziców i opiekunów zapewniających odpowiednie warunki do rozwoju
  • środowiska społeczno-kulturowego
  • edukacji przedszkolnej.

Stopień gotowości do podjęcia nauki w szkole ocenia się w oparciu o przejawiane przez dziecko umiejętności w zakresie:

  • rozwoju fizycznego
  • rozwoju procesów poznawczych (np. pamięci, percepcji wzrokowej, percepcji słuchowej, percepcji wzrokowo-ruchowej)
  • rozwoju myślenia operacyjnego
  • rozwoju mowy.

Gotowość szkolna w zakresie emocjonalnym obejmuje:

  • umiejętności opanowywania emocji
  • poczucie odpowiedzialności
  • poczucie obowiązku
  • gotowość do pokonywania trudności.
  • wytrwałość i dociekliwość w poznawaniu otaczającej rzeczywistości

W obszarze rozwoju społecznego, dziecko gotowe do podjęcia nauki w szkole posiada:

  • poczucie przynależności do grupy rówieśniczej
  • zdolność rozumienie obowiązujących zasad współżycia społecznego
  • umiejętność widzenia siebie na tle grupy
  • umiejętność dokonywania samooceny na tle grupy.

Gotowość w obszarze podjęcia nauki matematyki obejmuje:

  • zdolność do przeliczania i liczenia
  • rozumowanie operacyjne na poziomie konkretnym
  • umiejętność posługiwania się symbolami i znakami.

 

Dziecko gotowe do podjęcia nauki w szkole, to dziecko dojrzałe emocjonalnie:

  • samodzielne
  • zmotywowane do rozwiązywania problemów i właściwie zachowujące się w sytuacjach trudnych
  • odporne na problemy i nieprawidłowe relacje rówieśnicze
  • umiejące radzić sobie z frustracjami.

Ważnym czynnikiem decydującym o gotowości dziecka do podjęcia nauki jest prawidłowy rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych, umożliwiający odwzorowywanie, pisanie, rysowanie.

 

Rodzicu!

Aby ocenić, czy Twoje dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w szkole, odpowiedz sobie na poniższe pytania?

 

  • Czy moje dziecka pamięta o zasadach bezpiecznego zachowania się?
  • Czy moje dziecko unika konfliktów i czy radzi sobie w sytuacji trudnej?
  • Czy moje dziecko przestrzega ustalonych zasad i norm postępowania?
  • Czy moje dziecko bywa agresywne, reaguje złością lub płaczem w sytuacji innej niż oczekiwana?
  • Czy moje dziecko wykonuje polecenia dorosłych i rozumie konieczność dostosowania swych zachowań do oczekiwań nauczyciela?
  • Czy moje dziecko jest wrażliwe na emocje innych ludzi?
  • Czy moje dziecko podejmuje próby radzenia sobie z trudnościami?
  • Czy moje dziecko nie zraża się niepowodzeniami?
  • Czy moje dziecko przejawia inicjatywę w różnych formach działania?
  • Czy moje dziecko stara się dokończyć swe prace i jest zainteresowane ich rezultatami?
  • Czy moje dziecko interesuje się czytaniem, pisaniem i liczeniem?
  • Czy moje dziecko prawidłowo przewiduje skutki działalności?
  • Czy moje dziecko posiada prawidłową koordynacje wzrokowo-ruchową?
  • Czy moje dziecko prawidłowo łączy przyczynę ze skutkiem?

 

Rodzicu!

Jeżeli masz więcej nurtujących pytań związanych z gotowością Twego dziecka do podjęcia nauki w szkole, wskazana jest rozmowa z nauczycielką wychowania przedszkolnego lub wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej.

 

NA GÓRĘ