Gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole to składowa wielu umiejętności niezbędnych do prawidłowego, sprawnego i radosnego funkcjonowania w rzeczywistości szkolnej. Gotowość ta oznacza prawidłowy, wieloaspektowy rozwój dziecka w obszarach:
- fizycznym
- psychicznym
- emocjonalnym
- społeczny.
Właściwe przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole zależy od:
- wieku dziecka
- indywidualnego tempa rozwoju
- aktywności rodziców i opiekunów zapewniających odpowiednie warunki do rozwoju
- środowiska społeczno-kulturowego
- edukacji przedszkolnej.
Stopień gotowości do podjęcia nauki w szkole ocenia się w oparciu o przejawiane przez dziecko umiejętności w zakresie:
- rozwoju fizycznego
- rozwoju procesów poznawczych (np. pamięci, percepcji wzrokowej, percepcji słuchowej, percepcji wzrokowo-ruchowej)
- rozwoju myślenia operacyjnego
- rozwoju mowy.
Gotowość szkolna w zakresie emocjonalnym obejmuje:
- umiejętności opanowywania emocji
- poczucie odpowiedzialności
- poczucie obowiązku
- gotowość do pokonywania trudności.
- wytrwałość i dociekliwość w poznawaniu otaczającej rzeczywistości
W obszarze rozwoju społecznego, dziecko gotowe do podjęcia nauki w szkole posiada:
- poczucie przynależności do grupy rówieśniczej
- zdolność rozumienie obowiązujących zasad współżycia społecznego
- umiejętność widzenia siebie na tle grupy
- umiejętność dokonywania samooceny na tle grupy.
Gotowość w obszarze podjęcia nauki matematyki obejmuje:
- zdolność do przeliczania i liczenia
- rozumowanie operacyjne na poziomie konkretnym
- umiejętność posługiwania się symbolami i znakami.
Dziecko gotowe do podjęcia nauki w szkole, to dziecko dojrzałe emocjonalnie:
- samodzielne
- zmotywowane do rozwiązywania problemów i właściwie zachowujące się w sytuacjach trudnych
- odporne na problemy i nieprawidłowe relacje rówieśnicze
- umiejące radzić sobie z frustracjami.
Ważnym czynnikiem decydującym o gotowości dziecka do podjęcia nauki jest prawidłowy rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych, umożliwiający odwzorowywanie, pisanie, rysowanie.
Rodzicu!
Aby ocenić, czy Twoje dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w szkole, odpowiedz sobie na poniższe pytania?
- Czy moje dziecka pamięta o zasadach bezpiecznego zachowania się?
- Czy moje dziecko unika konfliktów i czy radzi sobie w sytuacji trudnej?
- Czy moje dziecko przestrzega ustalonych zasad i norm postępowania?
- Czy moje dziecko bywa agresywne, reaguje złością lub płaczem w sytuacji innej niż oczekiwana?
- Czy moje dziecko wykonuje polecenia dorosłych i rozumie konieczność dostosowania swych zachowań do oczekiwań nauczyciela?
- Czy moje dziecko jest wrażliwe na emocje innych ludzi?
- Czy moje dziecko podejmuje próby radzenia sobie z trudnościami?
- Czy moje dziecko nie zraża się niepowodzeniami?
- Czy moje dziecko przejawia inicjatywę w różnych formach działania?
- Czy moje dziecko stara się dokończyć swe prace i jest zainteresowane ich rezultatami?
- Czy moje dziecko interesuje się czytaniem, pisaniem i liczeniem?
- Czy moje dziecko prawidłowo przewiduje skutki działalności?
- Czy moje dziecko posiada prawidłową koordynacje wzrokowo-ruchową?
- Czy moje dziecko prawidłowo łączy przyczynę ze skutkiem?
Rodzicu!
Jeżeli masz więcej nurtujących pytań związanych z gotowością Twego dziecka do podjęcia nauki w szkole, wskazana jest rozmowa z nauczycielką wychowania przedszkolnego lub wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej.