PRZEDSZKOLE MIEJSKIE Nr 1 w Kole

ul. Piaski 15

62-600 Koło

tel. (63) 27 20 200

przedszkole1kolo@wp.pl

Czy powinno się karać dzieci - Akademia Świadomego Rodzica - część 10

Dzieciom potrzebne są jasne, przejrzyste reguły – jakie zachowania akceptujemy, a jakie nam się nie podobają. Ta jasność buduje poczucie bezpieczeństwa.
Kocham cię i nie zgadzam się na to, co robisz.
Kocham cię i nie pozwalam na pewne zachowania.
Ciebie akceptuję bez zastrzeżeń, ale nie zamierzam akceptować nieodpowiedniego zachowania.

W każdej rodzinie powinny istnieć zasady, których obie strony będą przestrzegać. Ich złamanie oznacza pewne konsekwencje.

Zanim jednak je wyegzekwujesz:
– uprzedź dziecko o istnieniu zasady (umowy),
– bądź stanowczy w jej utrzymaniu i egzekwowaniu,
– pamiętaj o regule: minimum słów, maksimum czynów.

Czego unikać przy ustalaniu konsekwencji?
– szukania odwetu,
– karania samych siebie,
– nagradzania nieodpowiedniego zachowania,
– wygłaszania pogróżek i obietnic,
– zawstydzania,
– przywiązywania nadmiernej wagi do konsekwencji.

Przyczynami trudności w respektowaniu zasad stawianych dzieciom są:
– lęk przed narażeniem dziecka na konsekwencje,
– nieumiejętność jasnego określania swoich oczekiwań i wymaganych reguł zachowania,
– niepoważne traktowanie przez rodzica stawianych dziecku wymagań lub stawianie zbyt wygórowanych i zbyt wielu wymagań.

Nie można pozwalać dzieciom w imię dobrego samopoczucia np. na okrucieństwo wobec zwierząt, wulgarne słowa, wyśmiewanie się ze słabszych. Nie można im bowiem w ten sposób przekazać pewnych wartości. Musimy pamiętać, że jeśli podejmujemy działanie, które ma położyć kres niewłaściwemu zachowaniu dziecka, to wyświadczamy mu przysługę, czyli:
zamiast kary – właściwe działanie,
zamiast kary – właściwe konsekwencje.

To daje dziecku możliwość zastanowienia się nad sobą, daje szansę na zmianę i rozwój.
I pamiętajcie:

KARY RANIĄ – KONSEKWENCJE WYCHOWUJĄ

Najlepszym miejscem pod słońcem jest dom, w którym żyją ludzie ofiarowujący sobie w najtrudniejszych chwilach tak rzadki dar, jak wybaczenie.

G. McDonald

Karanie przynosi najlepsze efekty, gdy stosują je ci, którzy kochają, a nie ci, którzy kochają karać.

P. Callway

Przemoc jest zawsze okrutna, nawet jeśli słuszny jest jej powód.

F. Schiller

Zamiast karania:
wyraź swoje uczucia, nie atakując charakteru dzieckaJestem wściekła, gdy rano nie mogę znaleźć swojej srebrnej biżuterii!

określ swoje oczekiwaniaOczekuję, że będziesz mnie uprzedzała o pożyczeniu mojej biżuterii.
wskaż dziecku, jak może naprawić swój błąd Miejsce biżuterii jest w szkatułce.
daj dziecku wybór (informując je o konsekwencjach)Możesz zakładać swoją biżuterię albo pożyczać moją i odkładać ją na miejsce. Sama decyduj.
podejmij działanie – Dziecko: Dlaczego nie mogę znaleźć twojej biżuterii?, Rodzic: Ty mi powiedz, dlaczego.
rozwiąż problem – 6 kroków rozwiązywania problemów i konfliktów:
•  rozpoznać konflikt i nazwać go,
•  zrozumieć dziecko, jego uczucia i potrzeby,
•  wspólnie poszukać możliwych rozwiązań,
•  krytycznie ocenić propozycje rozwiązań,
•  zdecydować się na najlepsze rozwiązanie,
•  wcielić w życie powziętą decyzję.

Anna Zajic

Literatura:
1. A. Faber i E. Mazlish, „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, Poznań 1992;
2. J. Sakowska, „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”, Warszawa 2008.

NA GÓRĘ